Isnin, 14 Disember 2009

Kuih tradisional...















To entri aku utk arini...
Ttg kuih tradisional...
wpon kta ni dah generasi baru, tp jgn dilupakn kuih to sume.
Jgn ingt kuih moden je...bg aku kuih2 to lg sedap bbanding kek, muffin n etc.
Semalam jiran aku bru blk dr kg nye dkt Johor...
Smpai2 terus bg buah tangan dr sana...
Aku pon mjenguk la ke dapor, tgk apa yg dia bg.
Dia bg buah nenas yg comel2 n ubi kayu.
Ubi kayu??? pon nk bg kan...
Tp aku suke ble dpt ubi kayu to...Nape eh???
Hah! Dlm kepala aku dh tpikir utk buat "lepat ubi"...maveles
Mmg aku suka sgt2 dr dlu lg...tp to la, pyh nk dpt ubi kayu skg ni.
Dulu mak aku ada je tanam tepi umah...skg x dah, kna beli la kalu nk buat lepat ni.
Tp ssh nk cri org jual ubi kayu ni.huhu
So, td aku pon buat la lepat ubi ni...wpon agk sukar n remeh, tp aku tetap nk buat jg. Nyam3 bestnye...
Apa jd plak dgn nenas comel to???
Ha! Nenas to aku masukkan dlm kuah sweet sour yg aku masak khas utk adik aku, Padil...
Masuk dlm kuah tu, mmg best la..rs manis je.
Aku tgk abis licin adik aku mkn ikan sweet sour td...puas hati la ble ada org makan masakan kta dgn sedapnya...kalu x, rs malas je nk masak coz x sape nk makan. huhu
Ok lah...kt atas to adalah lepat yg aku masak. hehe
Jemput sume. Meh makan sama2...

4 ulasan:

white rose berkata...

stakat tunjuk gmbo, sume bole...cube buatkan tuk ktorg nih...mane le tau leh lepasi mak mertua...hahahaha

eefa berkata...

org buat sndiri la...x caya sdh. huhu

Cikgu ILi berkata...

Saya percaya..kak iffah letak nyor tak dalam lepat tu?
Best ye ada org nak makan apa yg kak iffah masak?
takpe takpe..saya nak dtg umah la..nak makan masakan kak iffah..boleh?

eefa berkata...

Tq, ili...mesti la letak nyor, bru best. Tp ili msti x suke ltk nyor kan.
A'aa, ada org makan masakan kta smgt ckit nk masak.
Leh je, meh la dtg. tp bgtau awl2 la. jgn xpect sedap ye. x teror pon...